Förlossnings berättelse

Sitter och skriver på mitt pa, snart klar. Tänkte ni kunde få ta del av min förlossningsberättelse, enjoy!

Vaknade vid klockan 05 på söndags morgon den 18 feb av att jag hade värkar. Trodde att de kanske var förvärkar men dom kom med cirka 10 min mellanrum.
Marcus vaknar klockan 07 och frågar va jag stönar i..
- de gör oooont.
sen kunde han inte somna om

Ringde förlossningen vid nio tiden av att värkarna kom med 8 min mellanrum, hon tyckte jag skulle ta 2 alvedon och försöka vila.
Jag gick och duschade och upptäckte då en brun röd flytning. är de dags idag tänkte jag då.

well, klockan blev halv tio och vi bestämde oss för att åka in, värkarna började komma tätare och tätare.
klockan 10.20 skrivs jag in och är då bara öppen 2 cm.
Är på förlossningen till två, ser på tv och spelar fia med knuff =P då jag undersöks igen är jag fortfarande bara öppen 2 cm. Jag har ont och känner att det här kan ta hur lång tid som helst.

Vi pratar med barnmorskan som säger att vi kan ju lämna förlossningen och fara och fika eller nåt. Sagt och gjort så for vi på strömpilen och fikade vilket var svindyrt och jobbigt. smockat med folk.

Både jag och marcus är hur trötta som helst så vi bestämmer oss för att fara till hans kompis tobbe och vila en stund. Marcus somnar men jag små slumrar men vaknar av smärtan.
vid fem tiden åker vi tillbaka, är öppen 3 cm och äter middag.

Barnmorskan säger att om jag inte öppnar mig nå mer så kanske dom ska ge mig nåt så jag kan sova. Men det känns oxå jobbigt.
Duschar, vilket var otroligt skönt.. men nu börjar de göra ännu ondare.

Tiden går och klockan 20 nånting på kvällen får jag ett förlossnings rum och lustgas. vilket jag tycker hjälpte bra (till en början)
jag blir jätte glad och skrattar och nynnar på petters låt - Det går bra nu, kompis det går bra nu!
Marcus är jätte snäll, värmer rispåsar, masserar och stöttar mig hela tiden=)

Minns inte riktigt men när natt personalen kommer så är jag öppen 6-7 cm, härligt tänkte jag då.. nu är de på gång.

Vid midnatt gör de så ont så jag vrålar och skriker allt vad jag har, och försöker andas i lustgasmasken men de går inte. Jag blir bara yr och illamående. Min barnmorska kommer in och frågar om jag vill ha epidural bedövning .. men nej tack säger jag.

Sedan frågar hon om jag vill ha sterila kvaddlar.. men nej tack sa jag igen. Det är ju de 2 bedövningarna jag innan hade bestämt att inte ville ta. Hon erbjuder även spinal bedövning men eftersom den är lik epidural så säger jag nej på den frågan oxå.

klockan 00.49 tar hon hål på hinnan och klockan 02.02 är jag öppen 10 cm och då börjar krystvärkarna.
åh vad skönt att få börja krysta, krystar en dryg timme och klockan 03.09 den 19 februari föds våran dotter. (en dag före BF)
Barnmorskan frågar om vi hann se va de blev, de hade jag inte så hon lyfter upp henne och marcus säger, emma det är en liten tjej :)
jag är helt slut och vet inte om jag ska gråta eller skratta.. men jag vet att jag tänkte att det här var väl inte så farligt. Vi fick ju världens finaste flicka som belöning :D

Vi hade en jätte bra barnmorska, marcus va underbar hela tiden även fast jag bad honom att hålla käften ibland ;P

Det var en häftig upplevelse kan jag lova, och det bästa av allt var att få upp våran dotter på bröstet, efter nio månaders väntan har hon äntligen kommit!

LYCKA!!

image79
Välkommen till världen älskling!


Kommentarer
Postat av: Ida Åsele

Va mys =)

2008-03-19 @ 15:53:16
Postat av: kim

åh va mysigt det låter.. får en annan bild av förlossning när man läste detta. brukar mest tänka på alla smärtor man får höra om :)

2008-03-19 @ 15:53:21
Postat av: Lina

Vad duktig du var som krystade en hel timme!!

2008-03-20 @ 11:19:53
URL: http://neithotep.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0