Tankar och funderingar

Jahapp, ny kväll och jag har även jobbat denna. Imorrn och på fredag blir det dagsjobb. I like it! Emilia gumman är trött som bara den, somnade halv sex utan att äta middag fick jag höra. Imorse sov hon till kl. 10 och somnade kl. 18 kvällen innan. Jag blir som orolig, borde jag vara det? Eller är det vanligt att barn i 1-års åldern är så trötta?

Jag ska duscha och hänga upp en tvätt.. hann trots allt städa lite idag. Min dag ha vart stressig, eller jag ha vart stressad. Vilket såklart resulterar i dåligt samvete. Vill vara glad, pigg och rolig mamma. Inte trött och stressad. Men som Caroline af Ugglas sa i ett repotage i mama "Jag tror att det dåliga samvetet gör dig till en bättre mamma" Kanske? Gillar repotage där mammor är ärliga och vågar säga att allt är inte en dans på rosor och att man känner igen sig i va de säger. I många fall, typ på familjeliv så säger många att allt är så bra, inga problem i sex livet där inte, deras ungar sover och grinar aldrig haha.

Det värsta jag vet (vet att fler mammor säkert håller med mig) är när folk som inte har egna barn kommer med kommentarer som "Men det är väl bara att göra så" "Det är väl ingen fara med det, det händer alla barn" "Men så mycket skrek väl inte din dotter när hon var liten, så jobbigt kan det väl inte ha vart" "Jag förstår inte att ni låter ert barn sova borta (hos mor/far föräldrar i vårt fall)" Tyvärr finns det dock mammor som faktiskt inte tar speciellt stort ansvar över sitt/sina barn och lämnar bort dom så fort de får tillfälle, men nu pratar jag om oss med ansvar =) tror inte barnet tar någon skada av att få sova en natt eller två hos mor/far föräldrar, snarare tvärtom. "Jag förstår inte varför du inte lagar all barnmat själv, det är ju så enkelt" Men om jag inte har ork? om jag hellre prioriterar att leka med min dotter gör det mig till en sämre mamma? NEJ! Likadant med ammning, alla ska vara så duktiga. Gör vad som känns rätt iställe för att kämpa då både du och barnet gråter. "Det skulle då jag aldrig göra" Vad vet du? Hur kan man uttala sig om hur man skulle göra då man aldrig vart i samma situation? osv osv. Listan kan göras lång med dumma kommenatrer.
Ingen och då menar jag INGEN kan tänka sig in i hur det är att vara mamma innan den själv är där. Klart att många tror att det bara är mysigt och gulligull med en bebis och allt är som på ett rosa moln. Men det är inte bara gulligull. Självklart tycker jag det är underbart att vara mamma och vill gärna ha fler barn. Men tycker bara att den som inte har en aning egentligen inte ska uttala sig eller få en att känna sig dålig.

Jag är den bästa mamman åt min dotter och mår jag bra mår hon bra!
Lite pepp talk till er mammor där ute, ni är bra! Låt ingen annan tuta i er något annat.
punkt. tack och godkväll!

image149
Emilia bara några minuter gammal, lycka! <3

Kommentarer
Postat av: Lina

Nej det är verkligen jobbigt hur folk som inte har barn resonerar, men det är väl bara att försöka strunta i vad folk slänger ur sig för knäppa kommentarer! Haha de skulle nog inte sälja barnmatsburkar om det inte gick att föda upp bebisarna på det, som du säger ibland vill man helt enkelt ha tid till annat än att stå vid spisen!
Kanske är de som inte tycker att man ska lämna bort barnen avundsjuka eftersom att de inte har någon de litar på som de kan lämna bort de till, eller att vi har så lugna och trygga barn som inte behöver vara i samma rum som oss var sekund utav var dag (men ändå delar vår villkorslösa kärlek)! =)

2008-05-29 @ 10:29:28
URL: http://neithotep.blogg.se/
Postat av: Maria

Detta är ju verkligen en bra diskussion. Nu har ju inte jag några barn, och så klart har jag ju en massa åsikter :-) Självklart ska man lämna bort barnen i bland för att få tid för varandra och sej själv, självklart ska man även lägga såååå mycket tid på barnet som möjligt, och inte stå å laga barnmat för att barnet ska må bra etc etc. Stå på Er alla mammor, ni är guldvärda! Finns det billiga blöjor, köp dessa, finns det barnmat på affären, köp det! Man ska inte glömma bort sig själv och sitt egna barn, bara för att samhället och dessa som inte har barn kommer med en hel del konstiga kommentarer och åsikter! Trevlig helg på dej! Kram Maria

2008-05-30 @ 10:29:35
URL: http://mariathomasson.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0